en förlossningsberättelse ..

Ja nu hade jag tänkt att jag skulle berätta allt om hur förlossningen gick till, de kommer bli ett långt inlägg och om jag känner att jag inte orkar mer så kommer jag dela upp det i 2-3 kapitell, kanske ska göra de så vet jag att ni blir nyfikna och väntar på nästa inlägg. Kommentater är alltid välkommna.. Då börjar vi .....


Någon vecka innan beräknad förlossning åkte jag och Martin in till förlossningen eftersm att jag hade minskade forster rörelser och man blev lite orolig, där visade det sig att bebis mådde som han skulle så de var ju skönt. Men där gjorde dom en uppskattning på att han vägde nästan 4.4 kg, vilket gjorde mig och Martin chockade eftersom min barnmorska hela tiden sagt att hon inte trodde han var så stor utan det såg bara ut så eftersom jag är så liten så såg de ut som han skulle vara större..
Lite chockade var vi men var glada över att allt annars såg bra ut :)

När jag sedan hade gått över tiden var jag på besök hos min barnmorska och då diskuterade vi om detta och hon tyckte si och så om att dom inte bokat en ny kontroll för att kolla upp om "viktskillnaden" verkligen stämnde.. Hon ringde upp till förlossningen för att boka in mig på en tid så fort som möjlgt eftersom hon inte tyckte jag skulle gå över mycket mer för jag var så tröt och less på alltidhopa. Men de är ju läkarna som bestämmer så jag fick en tid till Måndagen den 22/8.. Vilket var en vecka kvar tills dess, snacka om att jag led den veckan.. Den drygaste veckan i hela mitt liv.. Och eftersom dom då menade på att han skulle vara så stor skulle de bli på tal om kjejsarsnitt eftersom jag förmodligen var för liten för att föda ut ett barn på 4.4 kg.

Måndagen kom och jag och Martin åkte in med hopp om att vi skulle få stanna, antingen att dom skulle sätta igång mig eller ett kjejsarsnitt. Men efter en del antal kontroller så skickade dom hem oss igen och fick en ny tid till Onsdag kl. 8 .. Dom ville att förlossningen skulle starta av sig själv så två dagar till skullde tydligen inte skada. Ni kan ju tro vi blev arga, då hade jag nu gått över 16 dagar. Och angående kjejsarsnittet menade dom att de fanns ingen anledning till det om jag inte hade försökt att föda normalt..

Det blev nu Onsdag och vi åkte in klockan 8, vi fick ett rum och sedan testade dom att sätta igång mig med en gele dom trycker upp i livmodertappen, och vid detta stadie var jag öppen 2cm. Efter dom lagt in denna gele i hopp om att få igång förlossningen fick jag ligga still i en timme och efter de fick vi göra vad vi ville bara vi var tillbaka vid 4 igen då dom skulle kontrollerta om något hänt, så vi träffa lite kompisar och så sålänge och fördrev tiden fram till 4. Då kontrollerade dom, fortfarande öppen 2 cm och inga verkar hade jag fått. Så dom gjorde samma process igen med dubbel dos och sen skulle dom kolla ogen klocna 10.. Så där emellan fick vi också fördriva tiden och sen blev klockan 10 och ny kontroll, inget hade hänt.. Mer än att jag kännde som en extrem mensverk hela tiden, så jag fick tabletter som motverkade den efekten gelen hade gett så jag kunde sova ordentligt den natten...

Senare på kvällen ville jag och Martin ut och gå en runda för vi hade så otroligt tråkigt, och eftersom jag hade börjat få lite ont så körde Martin ut mig i rullstol. JAg har nog aldrig haft så kul i hel amitt liv, som vi skrattade.. Vi hade typ rullstolsrally och Martin höll på att välta mig i rullstolen hahah ! Så kul vi hade hahah !



Jag och Martin inne på förlossningsrummet på Onsdag kväll :)


Torsdag blev det och nu skulle det försökas igen, så nu tog dom hål på mina hinnor.. Och tro mig det är ingen rolig historia, de känndes som man kissade exakt hela tiden haha ! OCh eftersom vi skulle träffa mamma och Carina för en fika fick jag ha jätte stora blöjor för de rann vatten hela tiden, örk :P hahaha !

Att ta hål på hinnorna gjorde väl inte direkt susen det helle, jag började känna av de, men inte alls i den bemärkelsen att jag hade ont.. Ska dock tillägga att de säkert finns mycket mer att berätta men minnet sviker mig redan, man var så inne i allt annat så att lägga exakt på minnet var som hände hela tiden och i vilken följd är inte de lättaste hahah!

Eftersom inget ville riktigt så var de slutgiltiga att ge mig dropp, så senare eftermiddagen runt 5-6 tiden skulle jag tro så blev det så.. Och det gjorde susen, 5 minuter efter droppet satts in började jag få verkar och de började göra riktigt ont, så de var bara att ringa på klockan så var det dags för lite lustgas.. Haha, de var rätt kul i början men ju ondare man fick desto mindre hjälpte det och mindre roligt var det.. Mina verkar blev extrema efter ett tag, normalt skulle man ha 4 starka verkar i minuten, jag hade 6.. Så jag hade ingen lugn stun så det slutade med att droppet fick plockas bort, men verkarna fortsatte .. Och jag skrek och hade mig, fyfan .. Den smärtan går inte att beskriva. De är fruktansvärt! Jag ska vara glad över att jag har en sån underbar pojkvän, så fort jag kännde för att ge upp och tänkte skita i lustgasen tog han och tryckte upp den i ansikten på mig igen. För jag visste knappt ut eller in, jag hade bar aså jävla ont och skrev och skrek.. Fast de gjorde så ont ska jag helt ärligt säga att jag satt hällre i mina egna kläder just då än att vara i Martins kläder, de måste vara hemskat att sitt aoch se någon man älskar ha så ont utan att kunna göra någonting.. Fy fan!



Här sitter jag på pilates bollen och har skitont, hur fan ska man kunna beskriva den smärtan?!
Haha, men de var helt klart värt det om man tänker på vad man får ut utav det :)


neeee, nu har jag skriv kramp :P Fortsätter imorgon, eller kanske senare ikväll om jag orkar :)
Glöm inte lämna en kommentar om ni känner för de ;)

PUSS!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Kul att få läsa om din förlossning :) Väntar med spänning på nästa del..



// Åsa Nilsson

2011-09-23 @ 08:02:05
URL: http://blommis86.blogspot.com
Postat av: ingrid

Hej du måsta ha haft det jobbigt men man glömmer rätt fort som tur är.

Ha en trevlig helg

2011-09-23 @ 10:19:40
Postat av: Jenny

Shiit, jag kommer ihåg allt de där.. Jag satt oxå på sån där boll, o vattnet bara rann o rann, dom tog oxå hål på mina hinnor.. När jag fick lustgas så hjälpte de inte först o jag spydde en gång, sen höjde dom lustgasen o efter de så va jag helt väck.. Jag sa att jag ville sova för jag pallade inte mer men de va då jag skulle börja krysta.. fyfan va ont de gjorde..

2011-09-23 @ 11:42:29
Postat av: Emelie

Jag vill ha fortsättning NUUUUUUUUUUU

2011-09-25 @ 09:01:09
Postat av: Sarah

Haha ja jag ska :p ska bara få tummarna loss ;p vem Emelie? :)

2011-09-25 @ 12:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0